"Josi", Soweto en hoe ist - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Rob en Jolanda Ooms - WaarBenJij.nu "Josi", Soweto en hoe ist - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Rob en Jolanda Ooms - WaarBenJij.nu

"Josi", Soweto en hoe ist

Door: Rob.

Blijf op de hoogte en volg Rob en Jolanda

26 Oktober 2017 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Dag 2. Na een lange nacht in een vliegtuig is het heerlijk slapen en na een copieus ontbijt. De hop-on/ hop-off bus opgezocht om Johannesburg te bekijken inclusief een tour door Soweto, de grootste township van Zuid Afrika. Gisteren schreef ik al dat de Afrikanen zo ontzettend aardig zijn, wat opvallend is dat iedereen je groet met good morning of good afternoon vrijwel direct gevolgd met de vraag how are....you of zoals ze bij ons zouden zeggen...................hoe ist? Nog opvallender is dat als wij antwoorden we are fine, thank you............and how are you ze bij die wedervraag heel vaak in de lach schieten. Wij weten nog niet waarom.. Wat wij ook niet wisten is dat Johannesburg echt enorm groot is, het is nu al 1 van de grotere metropolen in de wereld en heel duidelijk in ontwikkeling. Een stad van deze omvang die slechts 130 jaar oud is en gelegen boven op de grootste goudader van de wereld louter om die reden zo groot geworden. Het is bijzonder om de afwisseling te zien tussen oud en nieuw. Het is ook een wonder om te zien dat de wandelende weggebruiker hier niet regelmatig aan flarden wordt gereden. De mensen die hier lopen trekken zich niks aan van stoplichten, zebrapaden, trottoirs of welke verkeersregel dan ook, worden links en rechts rakelings gepasseerd door auto's en bussen en ze worden er niet warm of koud van. Onderweg zijn we overgestapt in een kleiner busje waarmee we Soweto zijn ingereden. Ook daar zagen we weer enorme contrasten maar nu vooral in arm en rijk, ondanks het feit dat armoede hier de boventoon voert woont er ook een middenklasse. Gestopt bij een aantal plaatsen, zoals Soccer City, u weet wel daar waar we de finale in 2010 verloren, bij een monument opgericht voor de eerste grote studentenopstand tegen apartheid en bij het huis waar ooit Nelson Mandela heeft gewoond. Aansluitend het apartheidsmuseum bezocht waar een expositie over Nelson Mandela te zien was en vervolgens met de bus de tour afgemaakt Ik zeg een hoogstaand cultureel dagje, maar wel een hele mooie.
Morgen wacht ons wellicht de grootste uitdaging van deze reis, we gaan zelf met de auto verder, dus links rijden en rechts sturen. Met een beetje geluk kunnen jullie morgen lezen hoe dat afgelopen is
Mooi bly.

• 26 Oktober 2017 - 22:01

Christine :

Leuke eerste dag!! En succes met het autorijden... met een beetje geluk is het een automaat ;-)
    Veel plezier met z'n vieren in het 1e Nationaal Park.