Pretoria - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Rob en Jolanda Ooms - WaarBenJij.nu Pretoria - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Rob en Jolanda Ooms - WaarBenJij.nu

Pretoria

Door: Rob.

Blijf op de hoogte en volg Rob en Jolanda

31 Oktober 2017 | Zuid-Afrika, Pretoria

Dag 7. Vandaag hebben we afscheid genomen van Christof en Linda om te vertrekken naar Pretoria. Wij mogen het nu helemaal zelf doen, is toch weer even wennen om na een paar dagen in de auto te klimmen en aan de "verkeerde kant"van de weg te starten. Met TommieTommie, de kaart en mijn first navigator Jolanda zijn we veilig en vlot naar en door Pretoria gereden. Pretoria is de stad waar het parlement in de Afrikaanse winter zetelt, in de zomer zitten zij in Kaapstad. We zijn eerst naar het Voortrekkers monument geweest. Het is niet zo'n fraai gebouw gelegen boven op een heuvel, maar wel met een interessant museum wat heel mooi de geschiedenis van Afrika laat zien vanaf begin 1600 toen de Hollanders er heersten. Voortrekkers zijn pioniers die vanaf de Kaap verder Afrika introkken om het zich toe te eigenen, wat vaak gepaard ging met hele bloedige veldslagen. Tijdens de lunch kwam het bericht door dat onze Martijn met succes zijn scriptie had verdedigd en zich zelf als geslaagd voor de HBO MER mag beschouwen. We vonden het natuurlijk ontzettend jammer dat we hier niet bij waren, maar zelfs in het verre Afrika barsten onze hartjes bijna uit de borstkas van trots Met dit goede nieuws zijn we doorgereden naar het Unie gebouw wat staat voor het parlementsgebouw. Aan de voorkant staat een enorm standbeeld van Nelson Mandela. Natuurlijk wil je dan even met deze bijzondere man op de foto. Het parlementsgebouw was helaas niet toegankelijk voor bezichtiging. Ons hotel opgezocht dat midden in een woonwijk staat en volledig afgeschermd wordt door hekken en muren. Het is kleinschalig maar wel erg mooi en sfeervol en naar wij inmiddels weten met een hele goede keuken. Even door Pretoria wandelen is er ook hier niet bij, dus lekker onze rust gepakt. Morgen wacht ons een lange rit richting het Kruger park. Wederom zeggen wij mooi bly.