Panoramaroute, putholes en nepagenten - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van Rob en Jolanda Ooms - WaarBenJij.nu Panoramaroute, putholes en nepagenten - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van Rob en Jolanda Ooms - WaarBenJij.nu

Panoramaroute, putholes en nepagenten

Door: Rob.

Blijf op de hoogte en volg Rob en Jolanda

02 November 2017 | Zuid-Afrika, Graskop

Dag 9. We zijn niet verrast door glibberige kronkelende mormels. Gisterenavond toen we op onze kamer kwamen bleek deze nog keurig geïnspecteerd te zijn op exoten die daar niet thuis horen en die je nachtrust onaangenaam kunnen verstoren. Buitengewoon geruststellend. We hebben een fantastische dag gehad. De Panorama route gereden en die is van een ongekende schoonheid. Het nadeel van panorama's is dat ze zich slecht laten beschrijven, je doet ze altijd tekort. We hebben erg genoten van uitzichten met sprekende namen zoals Blyde River canyon, Bourke's Luck Potholes, Pinacle en Gods Window. Kortom een mooie rit, het rijden gaat ook goed, vandaag voor het eerst alle afslagen genomen zonder dat de ruitenwisser aan ging. Het blijft wel erg opletten, er zwerven hier bosjes mensen links en rechts van de weg die niet zo heel erg opletten, datzelfde maken we ook mee met loslopende koeien en vandaag hadden we het fenomeen putholes, grote gaten in de weg die je liever ontwijkt. Ander dingetje hier zijn nepagenten. We werden er gisteren al voor gewaarschuwd. Zogenaamde verkeersagenten die je staande houden en je een boete willen geven voor verkeersovertredingen. Je mag ze dan cash bij hun afrekenen. Dan weet je ook gelijk dat ze nep zijn, want boetes mag je hier alleen op het politiebureau betalen. Nu hebben wij speciaal een kaartje gehad, mocht je staande worden gehouden die laat zien en daar staat dus op dat je politieagenten niet cash mag betalen. Meestal laten ze je dan verder met rust. We weren idd vanmorgen staande gehouden, kaartje gegeven, rijbewijs laten zien en weer door. Corruptie is ook bij de Zuid Afrikanen een hele grote ergernis en ik begin dat steeds beter te begrijpen. Vanavond schaft de pot struisvogel hebben we vernomen en morgen gaan we verder naar Swaziland.
Zonder Black Mamba's wellicht tot morgen. Mooi bly.