Swaziland - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Rob en Jolanda Ooms - WaarBenJij.nu Swaziland - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Rob en Jolanda Ooms - WaarBenJij.nu

Swaziland

Door: Rob.

Blijf op de hoogte en volg Rob en Jolanda

03 November 2017 | Swaziland, Mbabane

Dag 10. We hebben weer een verplaatsing voor de boeg met als bestemming Swaziland. Het land van de Zulu's de oorspronkelijke bewoners van Zuid Afrika en die een eigen staat hebben, dus we moeten de grens over. De weg er naar toe ligt er zeer behoorlijk bij en het is wederom een mooie rit. Er moet natuurlijk op een gegeven moment ook getankt worden, dat is bijna leuk hier. Dat gaat als volgt, je rijdt naar de pomp, je blijft in de auto zitten, want er komt een pompbediende die je vriendelijke goede morgen wenst vraagt hoe het is en wat je wenst. Vervolgens wordt er voor je getankt en tijdens het tanken je voorruit schoongemaakt, niet van hatseflats, maar echt schoongemaakt. Dan komen ze netjes langs met een mobiel pinapparaat je betaalt en dat allemaal voor € 0,85 per liter. Op deze manier doet tanken een stuk minder zeer dan in Nederland. Rond de middag kwamen we aan bij de grens van Swaziland. Toen begon het feest. Door de poort, krijg je een briefje. Met dat briefje kantoortje binnen stempeltje halen, net als ongeveer 100 andere mensen, 10 loketten, maar 2 loketjes open, dus een lange rij, zwarte mensen hoe vriendelijk ook hebben nogal moeite met het wachten op hun beurt, dus je beurt behouden is een uitdaging. Na 3 kwartier toch het stempeltje gekregen. Pfffff. We kunnen verder, oh dat was het stempeltje om Afrika uit te gaan, nu het stempeltje om Swaziland in te mogen, dit ging wel vrij vlug en na het betalen van 50 rand, lees € 3,13 mochten we de Swazilandse grens over. Ik ben al heel lang blij dat we in Europa van deze douaneplaag verlost zijn. Gelukkig zijn we met vakantie en hebben we geen haast. Ons hotel opgezocht waar we een kamer kregen met ons eigen Gods Window. Een fenomenaal uitzicht over de bergen van Swaziland zo ver als je maar kunt kijken. Toen gauw de stad in van Mbabane ( wat je uitspreekt als mmmmmbabaneéé) wat hier gelukkig wel zonder problemen kan. Een soort van marktplaats bezocht wat heel erg druk was, wat ook opvalt is dat de Zulu's echt heel donker van kleur zijn, dus wij met onze blanke velletjes waren de exoten vandaag, maar we konden vrij en ongestoord rondlopen. We hopen morgen onderweg nog wat meer te zien van de lokale bevolking als we Swaziland weer verlaten. Al met al was het weer een avontuur vandaag.
Mooi bly.

• 03 November 2017 - 18:57

Janine:

Haai Rob en Johanna

Wat ontzettend gaaf om jullie reis mee te maken, ik zag het helemaal voor me
    Hoe iedereen voor probeert te dringen. Wat een prachtig land, en zoveel verschillende
    Natuur.
    Zal in Nederland weer wennen worden al dat gehaast en gestress hier.
    Groetjes uit een koud maar beetje zonnig Nieuwegein.